



Een Klacht
In elke werkomgeving kunnen fouten optreden of meningsverschillen ontstaan. Wij streven ernaar om ontevredenheid te voorkomen, maar mocht er toch een klacht ontstaan, nodigen we je uit om dit met ons te bespreken. Ons doel is om samen tot een oplossing te komen door middel van een open en eerlijk gesprek. Indien het bespreken van je ontevredenheid of klacht niet het gewenste resultaat oplevert en je wilt het voorleggen aan een onafhankelijke commissie, is dat ook mogelijk. XMD is aangesloten bij een onafhankelijke klachtenregeling van Solopartners.
Het proces is als volgt: als je mondeling een klacht indient, proberen we deze informeel op te lossen. Indien dit niet lukt, wordt de klacht schriftelijk vastgelegd en doorgegeven aan de klachtenfunctionaris. Je hebt de mogelijkheid om te praten met de betrokken persoon, hun leidinggevende of de klachtenfunctionaris voor ondersteuning. Voor klachten met betrekking tot zorg volgens de Jeugdwet kun je altijd naar de klachtencommissie stappen, maar zorg ervoor dat je deze schriftelijk indient.
Het schriftelijk ingediende klachtenformulier dient je naam, telefoonnummer, adres, een beschrijving van wat er is gebeurd, wanneer het is gebeurd en tegen wie het is gericht te bevatten. Indien je het niet eens bent met de weigering van de zorgverlener om iemand als jouw vertegenwoordiger te zien, kun je ook schriftelijk een klacht indienen. Je kunt op elk moment besluiten om je klacht in te trekken.
Vermeld bij het invullen van de klacht onze naam en ons inschrijfnummer: 133591.
Het klachtenformulier is beschikbaar op www.klachtenportaalzorg.nl.
Uw Privacy
Privacyverklaring Xaloc Maatschappelijke Dienstverlening
In dit document geef ik (Umberto Parisius) u informatie hoe mijn onderneming (Xaloc Maatschappelijke
Dienstverlening) omgaat met uw persoonlijke gegevens, die ik in het kader van mijn werkzaamheden ga
ontvangen. Vanwege de gevoeligheid van deze gegevens heb ik privacy hoog in het vaandel staan.
Mijn onderneming is (verwerkings)verantwoordelijke voor het verzamelen en gebruiken van uw gegevens. In mijn
privacyverklaring kunt u lezen welke persoonsgegevens ik verwerk en waarvoor. Tevens is hierin opgenomen welke
rechten u heeft. Mocht u vragen hebben of uw rechten willen uitoefenen dan kunt u contact opnemen middels
onderstaande contactgegevens.
Contactgegevens
U kunt mij telefonisch bereiken onder telefoonnummer: 0614393326
U kunt mij mailen op e-mailadres: info@xmdienstverlening.nl
Op mijn website www.xmdienstverlening.nl vindt u verdere informatie over mijn onderneming.
Voor wie geldt deze privacyverklaring?
Deze privacyverklaring geldt voor al mijn cliënten. Daarnaast is deze privacyverklaring van toepassing wanneer u
mijn website bezoekt, een voormalige cliënt bent, cliënt wil worden of wilde worden maar dit uiteindelijk niet is
gebeurd of ik voor uw zorgaanbieder waarneem.
Uw persoonsgegevens
Om de zorg te kunnen verlenen die bij uw situatie past, ga ik met u in gesprek. In dit gesprek stel ik u verschillende
vragen. Deze vragen hebben betrekking op uw gezondheidssituatie, medicijngebruik, zorgbehoefte en wensen voor
zover nodig ten behoeve van de geïndiceerde of gewenste zorg en uw eigen mogelijkheden. Daarnaast kan om
andere persoonsgegevens worden gevraagd, waaronder: uw naam, adres, geboortedatum, rekeningnummer,
telefoonnummer en e‐mailadres. Indien u wordt behandeld, worden deze gegevens vastgelegd in uw medisch dossier.
Toestemming
Uw persoonsgegevens mogen door mij niet zomaar worden verwerkt, hier heb ik een legitieme grondslag voor
nodig. Vaak vloeit dit voort uit de behandelovereenkomst of een wettelijke verplichting. Soms is dit gebaseerd op
uw uitdrukkelijke toestemming. U kunt uw toestemming op elk moment weer intrekken.
Voor minderjarigen tot 12 jaar vraag ik toestemming van een ouder/voogd/wettelijk vertegenwoordiger.
Voor minderjarigen van 12 tot 16 jaar, vraag ik toestemming van zowel de minderjarige als de ouder/voogd/wettelijk vertegenwoordiger. Indien u niet akkoord gaat, of uw toestemming intrekt, kan ik u niet goed van dienst zijn. Het verlenen van goede
zorg valt of staat met het kunnen beschikken over alle benodigde en/of relevante informatie. Bovendien ben ik
verplicht om een medisch dossier aan te leggen om de kwaliteit van (toekomstige) zorg te waarborgen. Als ik
onvoldoende informatie heb om verantwoorde zorg te verlenen dan zal ik u hierover informeren.
Ik ga zorgvuldig met uw gegevens om
Met de gegevens die ik van u ontvang, ga ik zorgvuldig om. Ik heb technische en organisatorische maatregelen
genomen om te voorkomen dat onbevoegden kennis kunnen nemen van deze gegevens.
Als zorgaanbieder heb ik een beroepsgeheim, op grond waarvan in de basis niets mag worden doorgegeven aan
derden. Daarnaast geef ik geen persoonsgegevens door aan een land buiten de Europese Economische Ruimte
(EER). In uitzonderingsgevallen kan het voor andere zorgverleners nodig zijn om snel toegang te krijgen tot uw
medisch dossier, bijvoorbeeld bij spoedgevallen. Om te voldoen aan mijn verantwoordingsplicht houd ik registers bij van verwerkingen en eventuele datalekken.
Hoe gebruik ik de van u ontvangen gegevens?
Ik gebruik de gegevens die ik van u krijg om mij een beeld te vormen van uw gezondheidssituatie en om u zo goed
mogelijk de zorg te verlenen die u wenst of nodig heeft. Ik geef de van u ontvangen persoonsgegevens alleen aan
derden door in het kader van de door u aan mij gegeven opdracht om bepaalde zorgtaken voor u te verrichten. Ik
geef alleen de gegevens aan deze derden door voor zover u toestemming heeft gegeven of zij rechtstreeks bij de
behandeling betrokken zijn en deze gegevens ook echt nodig hebben om de benodigde of door u gevraagde zorg te
verlenen.
Concreet kan ik uw persoonsgegevens onder andere verwerken in de volgende situaties.
Aanvang van de zorg
Voor aanvang van de zorg, moet u uw BSN-nummer opgeven. Dat moet ik op uw identiteitsbewijs controleren. Ik
maak daarvan geen kopie of scan. Ook zal ik u vragen naar uw dossier bij uw voorgaande zorgaanbieder.
Verwijzing
Soms kan het nodig zijn om u te verwijzen naar een andere specialist. Ik verstrek enkel de noodzakelijke
persoonsgegevens aan deze specialist. Indien u een afspraak maakt met deze specialist, wordt dit gezien als het
geven van toestemming voor het uitwisselen van persoonsgegevens.
Betaling
Ik gebruik uw gegevens om uw verzekeraar of u een factuur te sturen voor de behandeling. Dat kan ook via een
factoringbedrijf of administratiekantoor. Op de factuur staan uw NAW-gegevens en een specificatie van de
behandeling. Deze facturen bewaar ik voor mijn debiteurenadministratie. Indien een rekening na meerdere
herinneringen niet wordt betaald, kunnen gegevens worden gedeeld met derden voor de incasso.
Zorgverzekeraar
Indien u verzekerd bent, wissel ik uw persoonsgegevens uit met de zorgverzekeraar. Ik wissel enkel de
noodzakelijke gegevens uit. De zorgverzekeraar kan tevens gegevens van verzekerden opvragen voor een controle.
Afhankelijk van het soort onderzoek moet ik de gevraagde gegevens verstrekken. Daarbij zal ik uw privacy altijd
vooropstellen.
Melden van incidenten
Als er onverwacht toch iets niet goed is gegaan met de bescherming van uw persoonsgegevens (of ik vermoed dat
dit zo is) en dit voor u mogelijk een hoog risico inhoudt op uw rechten en vrijheden, dan breng ik u zo snel mogelijk
op de hoogte. In sommige situaties moet een incident gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Verwerker
Het kan noodzakelijk zijn dat gegevens worden gedeeld met derden, zoals een ICT-leverancier of een
administratiekantoor. Indien deze derde zich kwalificeert als een verwerker, dan sluit ik een
verwerkersovereenkomst af met deze partij zodat uw privacy beschermd is.
Hoe lang bewaar ik uw gegevens?
Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is op grond van geldende wet- en regelgeving.
Zorgaanbieders zijn op basis van de WGBO verplicht om medische dossiers 20 jaar te bewaren te rekenen vanaf het
tijdstip waarop de laatste wijziging in het dossier heeft plaatsgevonden, of zoveel langer als redelijkerwijs uit de zorg
van een goed hulpverlener voortvloeit (of indien dit in het belang is van een ander). Als deze termijn is verstreken
zullen uw gegevens worden vernietigd. Voor gegevens waarop de WGBO niet van toepassing is, geldt in beginsel dat
uw gegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk tenzij voor deze gegevens een afwijkende wettelijke
bewaartermijn geldt.
Wat zijn uw rechten?
Als cliënt bepaalt u welke gegevens ik wel of niet van u ontvang. De rechten waar u daarnaast aanspraak op kunt
maken, vat ik hieronder samen. Indien u een van uw rechten wilt uitoefenen, vraag ik u schriftelijk een verzoek te
doen. Bovenaan het reglement vindt u mijn contactgegevens. Ik streef ernaar om binnen vier weken te reageren op
uw verzoek.
Recht op inzage en afschrift
U heeft het recht om kennis te nemen van de gegevens in uw dossier. U kunt op afspraak uw dossier inzien.
Persoonlijke aantekeningen en gegevens van derden in het dossier vallen niet onder het inzagerecht. Daarnaast
mag u mij altijd om een afschrift van uw persoonsgegevens vragen. Ik verstrek dit afschrift eenmalig kosteloos.
Recht op correctie
Indien u meent dat ik bepaalde gegevens over u onjuist in mijn administratie heb verwerkt dan kunt u om correctie
privacyverklaring Xaloc Maatschappelijke Dienstverlening] – versie SoloPartners december 2020
vragen. U kunt eveneens uw cliëntendossier aanvullen. Zorg er daarnaast voor dat u wijzigingen in uw situatie
doorgeeft zodat de gegevens op basis waarvan ik zorg verleen correct zijn.
Recht op verwijdering
Indien u niet langer wilt dat ik bepaalde gegevens in mijn administratie bewaar dan kunt u mij verzoeken deze
gegevens te verwijderen. Aan dit verzoek zal ik in de meeste gevallen voldoen. In bepaalde gevallen is verwijdering
niet mogelijk. Gelet moet worden op het belang van een ander om de gegevens te bewaren of op de wettelijke
voorschriften die zich tegen vernietiging verzetten.